شعر عاشقی

سمت نیزار زمان، روی سر تاسری نام ونشان در سراشیبی دل بستن و عشق، آمدی تا که بپرسی حالم "درب چوبی دلم را تو زدی...." چند سالی است که در خانه دل آشوب است چند سالی است که من، تنها ترین تنهایم "چه کسی می داند دل من گوشه این سینه چرا می شکند" شاید این روزن دل،سوی دریا باز است بهتر است تا که قلم بردارم، روی برگ دل پر وسعت خود بنویسم "دل من رنگ شقایق دارد" وه چه شوقی دارد،شستن پنجره دل ، با آهی وه چه شوقی دارد،حوض پر آب حیاط من خاکی به چه اندازه ز دریا دورم چه صفایی دارد،بغض آهسته باران بهار، بر تن حوصله سبز درخت چه صفایی دارد،خانه در ریزش یک دم باران، بوی آب و گل و کاه و چه زیبا و تماشایی تر، "یاد آن خاطره ها و لحظه نازک بشکستن احساس دلم."

اموزش اینترنت به طور کامل

مقدمه

        مفاهیم و مقدمات
درس بعدی   درس قبلی


اینترنت چیست ؟

اینترنت یک شبکه جهانی است . شبکه ای که از لحاظ مقیاس جغرافیایی در سطح جهان گسترش یافته است . اینترنت مخفف کلمات International Network به معنای شبکه جهانی می باشد.

شبکه چیست ؟

به مجموعه ای از اتصالات بین دو یا چند کامپیوتر و زبانی( Protocol) که این کامپیوترها به کمک آن با یک دیگر صحبت می کنند شبکه می گویند. وقتی که ما دو یا چند کامپیوتر را به یک دیگر متصل کنیم به گونه ای که این دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات کنند در واقع یک شبکه ساخته ایم.

اهداف شبکه :

1- استفاده از منابع مشترک ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)
2- به روز بودن اطلاعات
3- جلوگیری از افزونگی اطلاعات
4- تبادل سریع تر و دقیق تر اطلاعات

تقسیم بندی شبکه ها از لحاظ مقیاس جغرافیایی :

LAN شبکه محلی : که مخفف Network Aria Network می باشد ، شبکه ای است با سرعت بالا که به منظور برقراری ارتباط و مبادله داده ها بین کامپیوترها در یک محدوده جغرافیایی کوچک مثل یک اداره ، یک ساختمان و یا یک طبقه از یک برج طراحی شده است.

WAN شبکه بندی وسیع : که مخفف Width Aria Network می باشد ، جهت مبادله اطلاعات بین فواصل بسیار دور به کار می رود. این شبکه ناحیه جغرافیایی وسیعی مانند کل یک کشور و یا کل یک قاره را در بر می گیرد. شبکه های WAN ممکن است از خطوط استیجاری شرکت مخابرات و یا ماهواره های مخابراتی جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

MAN شبکه شهری : که مخفف Metropolitan Aria Network می باشد شبکه های متعددی را که در نواحی مختلف یک شهر بزرگ واقع شده اند ، به یک دیگر متصل مرتبط می سازد.

تجهیزات لازم برای شبکه کردن :

1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card می باشد.
2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium می باشد.
3- سیستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System می باشد.

انتخاب تکنولوژی برای شبکه :

پیش از این که سخت افزار شبکه خود را خریداری کنید درباره استانداردی که می خواهید برای متصل کردن شبکه خود به کار برید، تصمیم گیری نمایید. کارت های رابط شبکه و کابل هایی که انتخاب می کنید می بایست از استاندارد انتخابی شما پشتیبانی کند.عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده می شود. Token Ring و اترنت.

درس بعدی   درس قبلی

                                                  استانداردهای شبکه

درس بعدی   درس قبلی

عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده می شود. Token Ring و اترنت .

اترنت :

یک تکنولوژی مبتنی بر مجادله و درگیری است بدین معنا که هیچ کنترلی بر کامپیوترهای انتقال دهنده اطلاعات در شبکه ندارند و زمانی که 2 کامپیوتر هم زمان اقدام به ارسال اطلاعات از طریق کابل ها می کنند این امر منجر به برخورد داده ها می شود بنابـــراین اطلاعات پس از تاخیر به مقصد می رسند مجادله داده ها می تواند سرعت یک شبکه شلوغ را کاهش دهد . استفاده از تکنولوژی اترنت ارزانتر از تکنولوژی Token Ring است چرا که تکنولوژی اترنت وسیله ای برای کنترل کامپیوتر انتقال دهنده اطلاعات ندارد اترنت برای دفاتر اداری کوچک و مصارف خانگی ایده آل است


Token Ring :

در تکنولوژی Token Ring انتقال داده ها توسط Token ( یک کاربر الکترونیکی = نشانه) که در حلقه تشکیل دهنده کامپیوترها گردش می کند ، کنترل می شود. تنها کامپیوتر دارای Token می تواند داده ها را انتقال دهد Token پس از انتقال و دریافت داده ها به کامپیوتر بعدی حلقه سپرده می شود و هیچ گونه مجادله در یک حلقه Token Ring به وجود نمی آید ، چرا که هر کامپیوتر نوبت خود را برای انتقال دارد هیچ کامپیوتر دیگری در آن زمان داده ارسال نمی کند.

درس بعدی   درس قبلی                                                             

انواع توپولوژی شبکه

درس بعدی   درس قبلی

توپولوژی یا همبندی یک شبکه تعیین کننده شیوه کابل کشی اتصال کامپیوترهاست . این توپولوژی (همبندی) معمولاً نوع کابل مورد استفاده را نیز تعیین میکند .

توپولوژی های شبکه دارای انواع زیر است :

1- توپولوژی BUS :

در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل به نام BUS متصل می شود. در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است. توپولوژی BUS از متداولترین توپولوژی هاست که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرد. سادگی ، کم هزینه بودن و توسعه آسان این شبکه از نقاط قوت توپولوژی BUS می باشد. ضعف عمده این شبکه این است که اگر کابل اصلی Back bone که پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.

 




2- توپولوژی رینگ - حلقوی :

در توپولوژی باس کامپیوتر ها توسط یک رشته سیم به یک دیگر متصل می شوند که آغاز و پایان آن سیستم توسط یک مقاومت 50 اهمی بسته شده است. در توپولوژی رینگ به جای بستن دو سر سیم آن ها را به یک دیگر وصل نموده و تشکیل یک حلقه می دهند. این توپولوژی تمامی مزایا و معایب باس را دارد با این تفاوت که کنترل مقاومت سیم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پایان سیم گاهی اوقات به دلیل فاصله زیاد دو سر سیم مشکل ساز می گردد.

3- توپولوژی هیبریدی :

سیستمی که از ترکیب حالت باس و ستاره ای پدید می آید هیبریدی نام دارد. در این حالت برخی از مسیر های شبکه به صورت باس و برخی دیگر به صورت ستاره ای می باشند. معمول ترین طرح آن ، اتصال هاب ها به صورت باس و اتصال کامپیوتر ها به صورت ستاره ای به هاب مربوط به خودشان می باشد.

4- توپولوژی ستاره ای :

شبکه های متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژی ستاره ای استفاده می کنند. در این پیکر بندی از کابل و سخت افزار بیشتری استفاده می شود اما مدیریت آن آسان تر و احتمال خرابی آن کمتر است. کابل مورد استفاده توپولوژی ستاره ای اترنت کابل زوج بهم تابیده بدون حفاظ است. در پیکر بندی ستاره ای هر کامپیوتر به یک هاب متصل می شود. یک سر کابل به کارت شبکه یک کامپیوتر متصل می شود و سر دیگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزی کابل کشی شبکه را نزد هم می کند متصل می شود. هاب ها به اندازه های مختلف عرضه می شوند و مدل های پیشرفته آن ها می تواند خطا های موجود در سیگنال ها را تقویت کند. آماده سازی توپولوژی ستاره ای آسان است و و عیب یابی در آن آسان تر از شبکه باس است چرا که یک کابل آسیب دیده تنها به روی یک کامپیوتر تاثیر می گذارد و از طرف دیگر کابل زوج بهم تابیده معمولاً گرانتر از کواکسیال است. توپولوژی ستاره ای به کابل بسیار زیاد و یک هاب نیاز دارد. تمامی این ها منجر به بالا رفتن هزینه شبکه می شود با این مزیت که این روش بسیار مفید است.

درس بعدی   درس قبلی

اتصال به اینترنت

درس بعدی   درس قبلی


تجهیزات سخت افزاری شبکه :

1- کارت رابط شبکه یا (NIC) برای هر یک از کامپیوترهای شخصی
2- کابل کافی برای متصل کردن تمامی کامپیوترهای شبکه مقدار و نوع کابل بستگی به توپولوژی شبکه دارد.
3- یک هاب در صورت انتخاب توپولوژی ستاره ای

نمایش کادر مکالمه :

برای نمایش کادر مکالمه ابتدا مسیر های زیر با هم طی می شوند :
Start/ Setting/ Control Panel/ Network ، بخش Configuration کادر مکالمه Network را برای نصب آدابتور سرویس گیرنده پروتکل و سرویس دهنده فعال کنید. در بسیاری از موارد Win 98 این کار را برایتان انجام می دهد.

Client/Server :

Client , Server دو جزء اصلی شبکه می باشند که اینک به تعریف آن ها می پردازیم :
Server : کامپیوترهایی که منابع مشترک را در اختیار کاربران قرار می دهند.
Client : کامپیوترهایی که به منابع مشترک ارائه شده از سوی Server دسترسی دارند.

تجهیزات استاندارد برای اتصال به اینترنت :

1- کامپیوتر
2- Modem و بعضی انواع اتصال، که این ها همه تجهیزات پایه و استاندارد هستند ولی این تجهیزات برای برقراری تماس کافی نیست و احتیاج به تلفن داریم
3- تلفن
برای دستیابی به Internet ، کامپیوتر، مودم و ارائه کنندگان سرویس اینترنت و اتصال تلفنی نیازهای اولیه هستند و به طور کلی هر چه مقدار RAM سرعت پردازنده و سرعت Modem بیشتر باشد سرعت بیشتر خواهد بود.

انجام کار :

برای استفاده از سرویس های اینترنتی نظیر FTP, Gopher, Web و غیره نیازمند بهره گیری از برخی نرم افزار ها هستیم.
در آخرین مرحله که چگونگی نگه داری اطلاعات کامپیوترهای سرویس گیرنده و سرویس دهنده اینترنت است، احتیاج به شماره تلفن جایی که می خواهیم با آنجا ارتباط برقرار کنیم داریم پس در اینترنت نیاز به آدرس داریم . چون برای ما امکان درک زبان اینترنت ( که همان زبان صفر و یک است ) وجود ندارد پس نیاز به مترجم ( Browser) داریم. این مترجم به صورت Packet می باشد.

درس بعدی   درس قبلی

IP و DNS  آدرس

درس بعدی   درس قبلی

آدرس در اینترنت یا Intenet Protocol :

همان طور که می دانید همه شماره های تلفن با یک دیگر تفاوت دارند و همگی منحصر به فرد هستند. در شبکه جهانی اینترنت نیز هر کامپیوتر دارای شماره خاصی است که آدرس IP نامیده می شود.

آدرس IP :

این آدرس توسط پروتکل اینترنت IP برای شناسایی هر کامپیوتر روی اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد یک آدرس IP از 4 عدد تشکیل می شود که این اعداد درباره صفر تا 255 تغییر کرده و توسط نقطه (.) از هم جدا می شود (35.8.7.92) جلوتر به شرح مفصل آن می پردازیم . کامپیوترها آدرس IP را چگونه به دست می آورند؟ سازمانی به نام Internic به ارائه دهندگان مختلف سرویس اینترنت( ISP ها) این آدرس ها را می دهد و همان طور که ممکن است پیش شماره تمام همسایه های شما مثلاً با عدد 624 شروع شود آدرس IP تمام کامپیوتر ها متصل به یک ISP نیز ممکن است با 35.8 شروع شود در حقیقت Internic معمولاً آدرس IP را به صورت مجموعه ای از آدرس ها ارائه می کند به عنوان مثال شرکت Y تمام آدرس های IP که با 35.8.7 شروع می شوند را خریداری می کند بنابراین می تواند 255 آدرس IP مختلف را به افراد ارائه دهد. بعضی شرکت ها از اسامی دامنه ها برای پنهان کردن آدرس ها IP استفاده می کنند. نام دامنه نیز توسط Internic ثبت می شود و نسخه انگلیسی آدرس IP است . بعضی کامپیوترها (Domain Name Server) را به کار می برند که همان آدرس اختصاری است که برای دسترسی سریع تر به اینترنت از آن استفاده می شود.

خلاصه ای از نام گذاری کامپیوترها بر روی اینترنت :

نام گذاری کامپیوتر ها در روی اینترنت بر اساس سیستمی از اعداد سلسله وار انجام می شود به تمام کامپیوترهای متصل به اینترنت یک آدرس عددی خاص (IP) تعلق می گیرد. با استفاده از سیستم خطی نام گذاری حوزه ای اینترنت یا DNS می توان بین این آدرس های عددی IP مثلاً (128.113.10.5 ) نام کامپیوتر (ftp.rpi.edu( تناظر برقرار کرد. به جای اعداد نا مفهوم از اسم های حرفی که کارکردن با آن ها بسیار ساده تر است استفاده نمود . تمام کامپیوترها از چند قطعه تشکیل شده است که هر قطعه به وسیله نقطه از قطعه دیگر جدا شده است . قسمت سمت راست بالاترین رده حوزه را مشخص می کند که مربوط به نوع سازمان یا موسسه ای است که کامپیوتر مذبور به آن تعلق دارد.
علاوه براین هر شرکت یا موسسه برای خود نامی انتخاب می کند که در قسمت سمت چپ قرار می گیرد در ضمن هر شرکت می تواند نام های دیگری که بر اساس تقسیمات سازمانی درون شرکت انتخاب می شوند مثلاً:
کامپیوتری به نام Mailer که در دپارتمان CS موسسه آموزشی UWM است : Mailer.Cs.Uwm.edu و اخیراً از کدهای 2 حرفی استفاده می شود

درس بعدی   درس قبلی